פעילות גופנית בגיל הזהב

פעילות גופנית חשובה לבריאות הכללית שלנו וטומנת בחובה יתרונות רבים לשיפור איכות החיים מבחינה גופנית, רגשית וקוגניטיבית.

כאשר מדובר באוכלוסיית הגיל השלישי, לפעילות גופנית מבוקרת ומותאמת השפעה חיובית על יכולותיו הקוגניטיביות והמוטוריות של הזקן, על תפקודו החברתי, על בריאותו הנפשית ועל יכולת השיקום שלו, והיא יכולה להביא, בין השאר, לשיפור של חילוף החומרים, לשמירה על שיווי משקל והקטנת הסיכון לפגיעות קשות בעקבות נפילות, להקטנת הסיכון להתקף לב והגדלת סיכויי ההישרדות אחרי התקף לב, ולחיזוק שרירים וגמישות מפרקים.

בדיקות רפואיות לפני עיסוק בפעילות גופנית

עבור רוב האוכלוסייה שגילה מעל 65 העיסוק בפעילות גופנית בטוח, גם כאשר מדובר בזקן עם מחלה כרונית כסוכרת, יתר לחץ דם או בעיות לב. עם זאת, בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא ולעבור בדיקה רפואית לפני התחלת הפעילות הגופנית.

 פעילות גופנית ככלי שיקומי

רבים מבני הגיל השלישי עוברים פגיעות פיזיות או ניתוחים שבעקבותיהם הם זקוקים להליך שיקומי. לפעילות גופנית חלק חשוב בהליך ממספר סיבות:

  • התהליך השיקומי כולל ריפוי בעיסוק וטיפולים נפשיים שעלולים להבליט את תחושת החריגות של הזקן. מנגד, העיסוק בספורט, שהוא חלק משגרת חיי היום-יום של רבים, מחזק אצל הזקן את תחושת הנורמטיביות.
  • כאשר אדם עובר תהליך שיקומי קיימת חשיבות רבה לתמיכה מצד הסביבה הקרובה ולקשרים החברתיים והקהילתיים. פעילות גופנית משפרת קשרים חברתיים ומחזקת את יכולתו של הזקן להישען על אחרים.
  • פעילות גופנית מביאה איתה תחושת ביטחון עצמי שחשובה להליכי השיקום.

פעילות גופנית ככלי להפחתת מתח וחרדות

פעילות גופנית מגבירה את רמות האנרגיה, מפחיתה מתחים ותורמת לשיפור מצב הרוח. כאשר הזקן עוסק בפעילות גופנית דעתו מוסחת מחיי היום-יום שמלווים בלחצים ובחרדות והוא חווה סיפוק והנאה.

ההשפעה החיובית של פעילות גופנית על הפרעות נפשיות

בנוסף להשפעה החיובית בהפחתת מתח וחרדה, נמצא כי לפעילות גופנית השפעה חיובית גם על אוכלוסיות שסובלות ממחלות והפרעות נפשיות. בקרב חולים אלה נמצא כי הפעילות הגופנית הפחיתה דכאון, כעס ואגרסיות ושיפרה את מצב הרוח. בהתאם לכך, מקובל כיום לשלב אצל חולים אלה טיפול של פעילות גופנית עם הטיפול התרופתי. בקרב האוכלוסייה הזקנה, שעלולה לסבול מדמנציה ואלצהיימר, ישנה חשיבות רבה לפוטנציאל הגלום בפעילות גופנית.

פעילות גופנית כאמצעי להתמודדות עם שינויים הורמונליים בזיקנה

עם הגיל חלה ירידה ברמות ההורמונים השונים, שמביאה להשמנה, להאטת חילוף חומרים ולטלטלות במצב הרוח. פעילות גופנית מסייעת לשמירה על המשקל ולשיפור מצב הרוח (באמצעות שחרור הורמונים כמו סרוטונין) ובנוסף נמצאה כמסייעת בהאטה ובמניעה של בריחת סידן (שנובעת משינויים הורמונליים). כמו כן, נמצא שפעילות גופנית משחררת הורמונים שהם משככי כאבים ומרגיעי שרירים טבעיים שמקלים על כאבי גוף שכיחים בזיקנה.

פעילות גופנית מגוונת

לבני 65 ומעלה מומלץ לבצע פעילות גופנית שכוללת תרגילים של:

  • בניית סיבולת לב-ריאה: פעילות גופנית שמביאה לבניית סיבולת לב-ריאה מסייעת לשמירה על בריאות הלב, הריאות וכלי הדם, מעכבת מחלות לב וסוכרת ומקלה על חיי היום-יום.
  • אימון יציבות ושיווי משקל: התרגילים באימון זה מסייעים במניעת נפילות, שהן בעיה שכיחה בקרב האוכלוסייה המבוגרת, ומקנים תחושת ביטחון בניידות.
  • גמישות: תרגול הגמישות חשוב ליצירת חופש תנועה ולשמירה על תפקודי היום-יום (לדוגמה – שיפור טווח התנועה בזרועות ובידיים מסייע לפעילות כרחצה).
  • בניית כוח ושרירים: בניית השרירים יכולה להביא לשינוי משמעותי ביכולתו של הזקן לתפקד באופן עצמאי ולבצע פעולות יום-יומיות כנשיאת מצרכים.

מאחר ולכל אחד מסוגי התרגילים יתרונות ייחודיים כדאי לבצע פעילות גופנית שמשלבת את ארבעת הסוגים.

 

המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

 

(תמונה להמחשה unsplash)

יצירת קשר וזימון תור

קול רעות

בהסדר עם