הפרעות שינה

מאת: צוות המרפאה לרפואה משלימה שיקומית, בית חולים שיקומי רעות

שינה היא מצב טבעי שמהווה את אחד מהתנאים הבסיסיים והחיוניים לשמירה על תפקוד תקין של הגוף וממלאת צרכים גופניים ונפשיים כאחד. מספר שעות השינה ודפוסי השינה משתנים בין אדם לאדם ועם הגיל, כאשר כ-25%-20% מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלת מקשיי הירדמות ומבעיות נוספות אשר פוגעות באיכות השינה.

סימפטומים של הפרעות שינה

  • – קושי להירדם.
  • – קושי להמשיך לישון.
  • – עייפות במהלך היום ורצון 'לתפוס' תנומה.
  • -חוסר ריכוז.
  • – דיכאון.
  • – עצבנות וחרדה.

גורמים להפרעות שינה

הפרעות שינה יכולות להיגרם כתוצאה ממחלות, מתנאים סביבתיים ומהפרעות שונות. בחלק גדול מהמקרים המקור להפרעות השינה הוא בעיות בריאות.

  • – בעיות אלרגיה ונשימה – אלרגיות, צינון, דלקות בדרכי הנשימה העליונות יכולים להקשות על -הנשימה בלילה. חוסר היכולת לנשום דרך האף יכול אף הוא לגרום לקשיי הירדמות.
  • – צורך תכוף במתן שתן (בעיות בערמונית).
  • כאב כרוני – מקשה על ההירדמות ויכול גם לגרום ליקיצה במהלך השינה. בין הגורמים השכיחים לכאב כרוני שעלול להפריע בשינה – פיברומיאלגיה, תסמונת עייפות כרונית, כאבי גב תחתון, דלקת פרקים, כאבי ראש.
  • – בעיות עיכול.
  • – לחץ, חרדה ודיכאון – משפיעים על הקושי להירדם ועל איכות השינה.

טיפול בהפרעות שינה

רפואה קונבנציונאלית:

ברפואה הקונבנציונאלית מציעים לסובלים מהפרעות שינה ליטול כדורי שינה בפיקוח רפואי.

ישנם מקרים בהם הרופא המטפל ישלח את המטופל לבצע בדיקה במעבדת שינה. במסגרת הבדיקה המטופל ישן במעבדה כאשר במהלך השינה שלו מבוצעים מעקב וניטור אחרי מחזורי השינה. הביקור במעבדת השינה מאפשר לאבחן את הגורמים להפרעה. במקרים בהם עולה כי ההפרעה נגרמת כתוצאה מבעיית נשימה במהלך השינה קיימים אביזרים שיכולים לסייע בפתרון הבעיה.

כמו כן, ישנם מקרים בהם המטופל מופנה לטיפול התנהגותי פסיכולוגי או לימוד של טכניקות הרפיה לפני השינה.

הרפואה הסינית:

ברפואה הסינית מייחסים להפרעות שינה שתי סיבות עיקריות – קושי להירדם והתעוררויות מרובות וקושי לחזור לישון ומציעים מספר כללים בסיסיים שיסייעו למעבר מערות לשינה וישפרו את איכות השינה:

  • – ישנים בלילה – לפי הרפואה הסינית במהלך היום שולטת אנרגיית היאנג (תנועה, פעילות, חום) ואילו בלילה אנרגיית היין (מנוחה, חושך, קור) לכן כדי לאפשר לגופנו להיטען באופן איכותי מומלץ ללכת לישון לפני חצות, כאשר היאנג והיין מתהפכים.
  • – עם רדת החשכה יש לעמעם את האורות בבית ולהתנתק ממסכים. תאורה מלאכותית מקשה על הגוף להכיו עצמו למצב שינה.
  • – שתיית משקאת מחזקי דם כמיץ דובדבנים כחצי שעה לפני השינה. מיץ הדובדבנים משחרר סרוטנין שמקנה תחושת רוגע.
  • – דיקור סיני – דיקור סיני נמצא יעיל לטיפול בהפרעות שינה, בעיקר כשהגורם הוא כאב כרוני.
  • יוגה, אקופנטורה וטאי צ'י שמאפשרות רגיעה נמצאו יעלות אף הן בשיפור השינה.

 

 

המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

(תמונה להמחשה unsplash)

יצירת קשר וזימון תור

קול רעות

בהסדר עם