למה כואב לנו יותר בחורף?

אחת התופעות השכיחות ביותר בישראל היא כאב כרוני. כ-17 אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 18 בישראל סובלים מכאב ממושך. הכוונה לכאב הנמשך 3 חודשים ומעלה.

בתקופת החורף, חשופה אותה אוכלוסייה להחמרה בעוצמת הכאב. לפי נתוני הספרות הרפואית ישנן כמה סיבות ביולוגיות העשויות לבסס את ההבנה מדוע הכאב מרגיש עז יותר בימי החורף.

הכאב הינו הדרך של הגוף לאותת לנו שמשהו לא בסדר. בכל גופנו נמצאים חיישנים אשר אוספים מידע על הגוף וסביבתו, מידע זה נשלח אל המח וכשאנו נחשפים לגורם הנתפס על ידי החיישנים כמסוכן, כגון טמפרטורות קיצוניות (חום או קור), חיישנים אלה שולחים הודעת אזהרה למח. את הודעת האזהרה הזו אנו חווים ככאב.

ישנם מספר הסברים מדעיים לתופעת החמרת הכאב בימות החורף.

תיאוריה ראשונה גורסת, כי קור גורם לשינויים במפרקים. טמפרטורות קרות יותר יכולות לכווץ את הרקמות במפרקי הברכיים והירכיים, דבר הגורם לרקמות למתוח את קצות העצבים ולגרום לכאב במפרק.

לפי תיאוריה אחרת, מחלת רקע גורמת לרגישות רבה יותר. כך למשל: דלקת מפרקים שגרונית נגרמת על ידי כך שהגוף תוקף את עצמו. תגובה זו עשויה גם להשפיע על חיישני הגוף ולגרום להם להיות רגישים יותר. במצב זה,  טמפרטורות שייתפסו  כקרות עבור מי שלא סובל מדלקת מפרקים שגרונית, עלולות להפוך כואבות ​​עבור אדם הסובל מדלקת זו.

לפי סברה נוספת, הכאב עצמו הופך את הסובלים ממנו לרגישים יותר. על פי רעיון זה, הכאב גורם לגופנו להיות רגיש יותר לגירוי ולהנמיך את סף הכאב. במקרה של שבר בעצם, הגוף משחרר כימיקלים וחומרים מתווכי כאב הנאספים על ידי החיישנים שלנו ומספרים למח: "משהו נורא קרה".

למעשה הכימיקלים הללו גורמים לחיישנים לקבל מידע נוסף. פירוש הדבר שאם קר אז פרק כף היד השבור עלול לכאוב יותר, או עצם שנרפאה לאחרונה עשויה להתחיל לכאוב שוב, רק בגלל שחיישני הכאב באזורים שנפגעו הפכו לרגישים יותר.

חווית הכאב הינה תוצאה של אינטראקציה מורכבת בין ביולוגיה , סביבה והפסיכולוגיה של האדם. תהליכים פסיכולוגיים עלולים לגרום לכאב להיות פחות או יותר אינטנסיבי. מחקרים הוכיחו, כי אנשים שהינם יותר שמחים, פעילים וחיוביים  –  חווים כאב בעוצמה פחותה. תחושות חיוביות מעלות את רמות הסרטונין במח הידוע כחומר משכך כאב המעלה את מצב הרוח.

אז איך בכל זאת נוכל להקל על כאב בימות החורף? ניתן לסגל מספר המלצות פשוטות לחיי היום יום.

המשיכו לזוז: פעילות גופנית מגבירה את ייצור הנוזל הסינוביאלי המפרקי של הגוף, דבר התורם לשימון המפרקים, חופש התנועה והפחתת הכאב.

שימרו על חום גוף: כפפות, מגפיים, צעיף, מעיל. שמירה על חום השרירים היא צעד חשוב בהפחתת כאב.

שלבו מזונות אנטי דלקתיים: צריכה של מזונות עשירים בנוגדי חמצון ורכיבים אנטי דלקתיים כגון קורקומין, ג'ינג'ר ופירות הדר.  

הקפידו על צריכת ויטמין D: בימות החורף אנו נחשפים פחות לשמש. מחקרים מראים כי מחסור בוויטמין עשוי להגביר את הרגישות לכאבי מפרקים.

קחו פסק זמן לעיסוי: עיסוי  עמוק של השרירים והרקמות מסייע להפחתת כאב.


מאת: ד"ר אלון ראובני, מנהל מכון הכאב, בית חולים שיקומי רעות ת"א

המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

תמונה להמחשה unsplash

יצירת קשר וזימון תור

קול רעות

בהסדר עם