הבראתם מקורונה. עכשיו, איך חוזרים לחיים?

מאת: ד”ר דב אלבוקרק, מנהל בית החולים השיקומי רעות ת”א

 

מגפת הקורונה חשפה את הציבור בישראל לטיפול בחולי הקורונה הקשים במחלקות טיפול נמרץ קורונה. הטיפול האיכותי וההשקעה הראויה לציון באותם חולים, נותנים להם סיכוי אמתי בהתמודדות עם המחלה. 

בעת הנשמת חולי הקורונה הקשים, סופגות מערכת הנשימה ורקמת שרירי השלד פגיעה לא פשוטה. הסיבות מגוונות – התהליך הדלקתי הסוער, תת חמצון ברקמות הגוף בשל כשל לב/ריאה, חומרי ההרדמה ומשתקי שרירים שניתנים במינונים משמעותיים, תת תזונה (חוסר קלורי, ירידה ברמות חלבון ומינרלים חיוניים ועוד) וירידה משמעותית במסת השריר. תת התזונה ועצם הירידה במסת השריר במידה משמעותית (מעל 30%) אף מובילים לפגיעה במערכת החיסון, עם כל המשמעויות הכרוכות בכך.

למעשה, 10%-20% מחולי הקורונה הקשים נזקקים להנשמה גם לאחר שהפכו שליליים לנגיף, רבים אחרים זקוקים להעשרה בחמצן בשל הפגיעה ברקמת הריאה. מבריאי קורונה אחרים יסבלו מקוצר נשימה, מחולשה עד כדי אובדן מסוגלות הליכה ללא סיוע ומסיבולת לב ריאה ירודה מאוד.

נוסף לפגיעה הגופנית, חולים רבים מציגים תמונה קלינית של פוסט טראומה וזקוקים להתייחסות רגשית ופסיכולוגית בהתאם.

החדשות הטובות הן שהמצב הפיך. טיפול שיקומי מקיף ואיכותי ובמרכזו שיקום נשימתי, יאפשר, במרבית המקרים, החלמה והזדמנות לתפקוד מלא, פיזי ומנטלי.

השיקום כולל גמילה מהנשמה ושיקום כוללני, בהובלה של רופאים מומחים בשיקום ורופאים מומחים בגריאטריה וצוות מיומן של מקצועות הבריאות  (סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, תזונה ודיאטה, פסיכולוגיה שיקומית, עבודה סוציאלית ועוד). טיפול כזה מתמקד במענה לפערים הנשימתיים, מענה תזונתי שיאפשר החלמה ובנייה של רקמות הגוף ומסת השרירים, טיפול פיזי אינטנסיבי לחיזוק השרירים וטווחי התנועה תוך שימוש במכשור וטכנולוגיות מתקדמות ודגש על היבטים קוגניטיביים ופסיכולוגיים. כל זאת על מנת לאפשר למטופל לבנות את עולמו מחדש.

במחלקת השיקום הנשימתי וההנשמה ממושכת, המטופל זוכה לטיפול שיקומי כוללני ומקיף עוד בטרם נגמל ממכונת ההנשמה ומהצורך בסיוע הנשימתי ובכך הוא מקצר את הדרך לחזרה תפקודית מלאה.

למרות שהשיקום המלא והרב מקצועי הינו חלק מסל הבריאות, בפועל, לעיתים קרובות בשל זמינות חסרה של שירותים או חוסר מודעות של צוותים רפואיים, נמנעת ממטופלים רבים האפשרות לשיקום שהינו חיוני לבריאותם ולרכישת עצמאות תפקודית ואיכות חיים גבוהה. העצמת המטופל ומשפחתו במתן מידע על חשיבות השיקום בכלל ושיקום נשימתי בפרט ומיקומם ברצף הטיפול הרפואי, הוכחה כמרכיב חשוב לשיפור איכות הטיפול הרפואי.

חיזוק המערך השיקומי

מגפת הקורונה חשפה את הצורך בחיזוק מערך השיקום הנשימתי וההנשמה הממושכת בבתי החולים השיקומיים והגריאטריים בישראל. רצף הטיפול, הכולל גמילה מהנשמה ושיקום כללי, הינו  חיוני על מנת שמטופל ישוב לעמוד על רגליו, תרתי משמע. הדבר חשוב מאוד לפרט, אך גם חיוני לחברה כדי למנוע הדרדרות של חולים למצב בו יהיו תלותיים ויהוו נטל על החברה.

מערכת הבריאות שלנו עמוסה מאוד כבר בשגרה ללא קורונה. אחת הסיבות לאשפוז בפרוזדורים במחלקות בית החולים הכללי בשגרה היא ההמתנה למיטת שיקום ובכלל זה לשיקום נשימתי. מכאן שלהעברת מטופלים לשיקום נשימתי, יתרון נוסף ברמת מערכת הבריאות בכך שהיא משחררת את העומס מבתי החולים הכלליים ומאפשרת להם לקלוט חולים קשים חדשים.

באירוע חמור כמו מגפת הקורונה צפויה אי ספיקה של המערכת בהספקת שירותי שיקום ובכלל זה שיקום נשימתי.

פיתוח מערך השיקום הנשימתי בישראל, תוספת מיטות, חיזוק הצוותים ומתן תמריצים לעמידה ביעדים, יועיל למערכת הבריאות כולה בשגרה ויאפשר את הרחבתה כנדרש בחירום.

(תמונה להמחשה)

יצירת קשר וזימון תור

קול רעות

בהסדר עם