הרטבת לילה ורפואה סינית

מאת: צוות המרפאה לרפואה משלימה שיקומית, בית חולים שיקומי רעות ת”א

 

הרטבת לילה בקרב ילדים הינה בעיית התפתחות שכיחה אשר משפיעה על הילד המרטיב ועל משפחתו מבחינה פיזית ונפשית.

הבעיה קיימת אצל כ-15% מהילדים מגיל 5 ומעלה ונפוצה יותר בקרב בנים.

על אף שכיחותה הגבוהה, אין ודאות מוחלטת לגבי הסיבות לתופעה ולגבי הטיפול האופטימאלי בה.

גורמים

גורמים אפשריים להרטבת לילה הם: נטייה משפחתית (אחד מהורי הילד סבל גם הוא מהרטבת לילה בילדות), פחד פתאומי ומתח רגשי, מחלה ממושכת, חוסר איזון הורמונלי (המתבטא בייצור יתר של שתן בלילה), קשיי יקיצה, קושי בפיתוח מודעות למלאות השלפוחית וכן לכיווץ מודע של הסוגר החיצוני ועוד.

סוגי הרטבות לילה

ישנם כמה סוגי הרטבות לילה ( Nocturnal enuresis):

– הרטבת לילה ראשונית (Primary Enuresis) – הילד מעולם לא נגמל מהטלת שתן במהלך הלילה.

– הרטבת לילה שניונית (Secondary Enuresis) – הרטבה חוזרת אחרי לפחות 6 חודשים ללא אירוע הרטבת לילה. לרוב, בעקבות אירועים משמעותיים המשפיעים רגשית על הילד.

– הרטבת לילה מונוסימפטומטית (Monosymptomatic Enuresis) – הרטבה בלילה בלבד, ללא תסמינים במשך היום.

– הרטבת לילה פוליסימפטומטית (Polysymptomatic Enuresis) – הרטבת לילה המתבטאת בתסמינים גם במשך היום: בריחת שתן, דחיפות ותכיפות במתן שתן, עצירות, זיהומים חוזרים בדרכי השתן ותלונות על כאבים בזמן הטלת השתן.

רפואה סינית לטיפול בהרטבת לילה

הרפואה הסינית היא רפואה מסורתית עתיקה הרואה את הגוף והנפש כיחידה אחת. הפרקטיקה של הרפואה הסינית כוללת דיקור, טווינא/ שיאצו, מוקסה, כוסות רוח וצמחי מרפא.

בגופנו ישנם 12 מרידיאנים שהם מסלולי אנרגיה (צ’י) ועליהם נמצאות נקודות הדיקור. כל מרידיאן משויך אנרגטית לאיבר בגוף ונקודות הדיקור המפוזרות לאורך המרידיאן משפיעות על תפקודו של האיבר, מאחר וכל המרידיאנים מחוברים זה לזה, נקודת דיקור מסוימת יכולה להשפיע גם על מרידיאן אחר באזור אחר בגוף. האבחון ברפואה סינית מתבצע על ידי תשאול המטופל ובדיקת דופק ולשון. במדידת הדופק, המטפל מרגיש לא רק את מהירות הפעימות, אלא את איכות ועוצמת הפעימה. בלשון בודקים את הצורה, הגוון וחיפוי הלשון. הטיפול בדיקור נעשה בעזרת מחטים דקות חד פעמיות.

רפואה סינית בילדים כוללת דיקור, טווינא/ שיאצו, מוקסה, כוסות רוח וצמחי מרפא, ובעלת יתרונות רבים עבור הילד. הטיפול בה מאפשר לילד להתמודד עם מגוון מחלות ותופעות ילדות ומחזקת אותו לקראת חיים בוגרים בריאים יותר. בעזרת דיקור סיני ניתן לשפר ולהשפיע על האנרגיה המופקת מהשינה, מהתזונה ומהאוויר שאנו נושמים. באופן כללי, משך הטיפול אצל ילדים הוא קצר יותר לעומת מבוגרים, המחט נשארת בגוף עד דקות ספורות בהתאם לגילו.

כאשר ניגשים לטפל בהרטבת לילה, בודקים בעזרת כלי האבחון היכן בגוף זרימת הצ’י (אנרגיה) תקועה ו/ או נחלשה. חוסר צ’י יכול לגרום לקור פנימי וויסות נוזלים לקוי. בעזרת הדיקור ניתן לחזק את הצ’י ולהניע מחדש את הנוזלים בכיוון הנכון.

ההצלחה בטיפול בהרטבת לילה בעזרת דיקור היא רבה. עם זאת, ייתכן כי הטיפול בבעיה יימשך כ-15 טיפולים בממוצע, והוא דורש הרתמות, סבלנות ושיתוף פעולה מצד הילד והמשפחה.

לסיכום, הרטבת לילה היא נושא רגיש עבור הילד ומשפחתו אשר מושפעים מהמצב באופן ישיר. הטיפול ברפואה הסינית מתייחס לגוף-נפש כאחד ונותן מענה יעיל ובטוח להרטבות לילה אצל ילדים.

 

המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

 (תמונה להמחשה unsplash)

 

יצירת קשר וזימון תור

קול רעות

בהסדר עם